برگزاری هشتمین کنفرانس هماهنگی میان ادارات مرکزی و ۳۴ ولایت کشور

media_admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۹/۲۷ - ۱۱:۳۷
tvet9

هشتمین کنفرانس هماهنگی میان ادارات مرکزی و ولایتی تحت عنوان «تعلیمات تخنیکی و مسلکی برای همه» با محوریت بحث و گفتگو روی دو برنامه مهم و اساسی ذیل:

۱-  معرفی استراتژی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی جهت فراهم سازی دسترسی تمامی هموطنان عزیز به آموزش های تخنیکی و مسلکی؛

۲- بحث و تبادل نظر میان مسئولین مرکزی و ولایتی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در مورد ارایه طرح ها، چالش ها و برنامه های عملی به منظور افزایش شاگردان و مشارکت همگانی به آموزش های تخنیکی و مسلکی؛

برای دو روز (۲۴ و ۲۶ قوس سال جاری) در کابل برگزار گردید.

عبدالحمید اکبر معاون امور اکادمیک اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی با افتتاح این برنامه در روز اول این کنفرانس روی سه مسئله مهم و اساسی تأکید نمود:

۱- مسائل و موضوعاتی که نزد رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی منحیث ارزش تلقی می شود؛

۲- اهمیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی و تأثیر آن در فقر زدایی، اشتغالزایی، توسعه و انکشاف پایدار در افغانستان؛

۳- دست آوردها، مشکلات و وظایف و مسئولیت های منسوبین در قبال تعلیمات تخنیکی و مسلکی.

وی با تأکید مبنی بر اینکه همه در قبال خوشبختی افغانستان مسئولیت داریم، گفت: مبارزه جدی با هرگونه فساد؛ حمایت قاطع از ظرفیت ها و شایسته سالاری و انجام وظایف و مسئولیت ها به اساس ایجاد یک تیم همه شمول کاری، ارزش های است که نزد رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی از اهمیت فوق العاده برخوردار است. آقای اکبر تصریح کرد که تعلیمات تخنیکی و مسلکی کلید خوش بختی مردم افغانستان است، مشروط بر اینکه بر اهمیت آن پی ببریم و برای نهادینه نمودن آن منحیث یک بخش مهم نظام تعلیمی-تحصیلی در کشور به صورت همگانی تلاش نماییم!

وی با استناد به موجودیت چهار منبع مهم (موقعیت اقتصادی ، موجودیت منابع طبیعی، موجودیت منابع آبی و موجودیت سرمایه بشری) در افغانستان، مدعی شد که در صورت استفاده درست از این چهار منبع، تحول بسیار بزرگِ توسعوی و انکشافی در کشور رقم خواهد خورد؛ و این تحول در گِرو موجودیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی با کیفیت و مطابق با نیازهای بازار کار ملی، منطقه ای و جهانی است. وی اضافه کرد که فقر، بیکاری و حتی جنگ و صلح، به تعلیمات تخنیکی و مسلکی وابسته است؛ پس می توانیم مدعی شویم که تعلیمات تخنیکی و مسلکی کلید خوشبختی مردم افغانستان است.

معاون امور اکادمیک با اذعان بر اینکه در قسمت شناخت بازارکار و نیازمندی های جامعه، تقدیم فارغین در جامعه بدون شناخت تقاضای مارکیت کار، میزان بلند بیکاری در کشور، فشارهای مختلف وارده از ناحیه بیکاران، کمکاران، عودت کنندگان، جنگجویان اسبق و رُشد اقتصادی ضعیف، مشکلاتی زیادی وجود دارد؛ اما اداره تعلیمات تخنیکی ومسلکی پس از استقلالیت، دستآورد های مهمی نیز داشته است.

آقای اکبر از آمرین تخنیکی ولایات تقاضا کرد که جهت تحقق اهداف اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی و نیل به آجندای بزرگ ملی که همانا توسعه و انکشاف پایدار در افغانستان است، از هیچ گونه تلاش دریغ نورزیده موضوعات ذیل را در دستور کارخویش قراردهند: انجام کار با انگیزه بیشتر برای پیشرفت و توسعه کشور؛ صحبت با استادان و شاگردان در باره اهمیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی و ایجاد انگیزه به آنان؛ ایجاد هماهنگی میان ریاست های معارف و ریاست های تحصیلات عالی در ولایات جهت تقویه و تحقق اهداف اداره و آماده شدن برای ایجاد یک سکتور کلان تعلیمات تخنیکی و مسلکی.

به تعقیب آن شاکر احمدزی؛ آمر تخنیکی پکتیا، پشتنه نرمگوی آمره تخنیکی بغلان، لاجمیر افغانزی آمر تخنیکی بلخ، بسم الله احمدی آمر تخنیکی ارزگان، محمد داوود سنجر آمر تخنیکی کاپیسا، حبیب الله تقوا آمر تخنیکی لغمان و انجینر امین الله سلجوقی آمر تخنیکی هرات به ترتیب اهداف و برنامه های استراتژیک اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی را ارایه نموده چالش ها و مشکلات عمده را یادآوری نمودند. عمده ترین این چالش ها در قسمت زیرساخت ها، ارتقای ظرفیت استادان، شاگردان و کارمندان؛ کمبود تجهیزات؛ کمبود مراکز آموزشی؛ کمبود آب آشامیدنی؛ کمبود لیلیه ها و صنوف درسی، کمبود استادان و مشکلات شاگردان پس از فراغت شان یاد کردند و در جهت رفع آن میان مسئولین مرکز و ولایات به صورت همه جانبه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

روز دوم این کنفرانس که با صحبت های آقای محمد ادریس اعظم معاون مالی و اداری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی آغاز یافت. وی ضمن تأکید برحمایت رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی از آمرین تخنیکی ولایات در قسمت تطبیق اهداف استراتژی این اداره، به چند نکته مهم و اساسی اشاره نموده گفت: برای اینکه ما به اهداف توسعوی و انکشافی در افغانستان دست یابیم، یکی از وظایف مهم ما اینست که به هموطنان عزیز خود از اهمیت سکتور تعلیمات تخنیکی و مسلکی آگاهی دهی کنیم. بنابرین در برنامه های انکشافی سال های آینده در نظراست تا یک تلویزیون تحت نام (تلویزیون تعلیمات تخنیکی و مسلکی) در افغانستان ایجاد شود و از این طریق به فعالیت های آگاهی دهی بپردازد. وی هم چنان به مسئولین و منسوبین اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی نوید داد که یک پارک کار عملی ایجاد خواهد شد که تمامی فارغین بتوانند در آن سهم گرفته و آموزش های عملی را سپری کنند تا کیفیت در تعلیمات تخنیکی و مسلکی تضمین گردد. آقای اعظم از آمرین تخنیکی ولایات تقاضا کرد تلاش ورزند تا مطابق شرایط اجتماعی و اقتصادی و با درک نیازمندی ولایت مربوطه، پیشنهاد و برنامه های کاری شانرا در نشست های بعدی به رهبری ارایه نمایند.

آقای عبدالوارث اسکندری رئیس منابع بشری، آقای روح الله شفیق رئیس پلان، آقای احمد بلال صمدی مشاور حقوقی، آقای مصطفی کربلایی متخصص پلان، آقای ننگیالی اتل مشاور امور اکادمیک و آقای عبیدالله سلیمانخیل متخصص سیستم تکنالوژی معلوماتی در حوزه کاری شان پریزنتیش ارایه نموده و به طور همه جانبه درابعاد مختلف بحث و تبادل نظر نمودند. موضوعات مهمی که درپریزنتیشن های مسئولین مرکزی قابل یادآوری است عبارتند از: تطبیق قوانین، مقرره ها، لوایح و طرزالعمل های کاری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی؛ معرفی سیستم آموزش های تخنیکی و مسلکی از راه دور؛ طرح ایجاد انجمن مکاتب و ولسوالی ها؛ تشریح پلان و فورم های ارزیابی وچالش های مدیریت منابع بشری؛ طرح ایجاد انستیتوت عالی تعلیمات تخنیکی و مسلکی؛ طرزالعمل استخدام استادان تعلیمات تخنیکی و مسلکی؛ ارایه گزارش از نتایج کنفرانس هفتم، تشریح پلان های سال ۱۴۰۰ مؤسسات همکار و تشریح پلان های توسعوی و انکشافی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی.

بانو ندیمه سحر رئیس اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان، اشتراک کنندگان و تمویل کنندگان این کنفرانس، نتایج و دستآوردهای آ نرا مثبت ارزیابی کرده به چند نکته اساسی اشاره کرده گفت:

۱- رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در تلاش است تا آموزش های تخنیکی و مسلکی منحیث نقطه اتصال تعلیم و اقتصاد در کشور نهادینه شده و روز به روز هماهنگی بیشتر میان این دو بخش مهم و حیاتی ایجاد گردد؛ تربیه نیروی تعلیم یافته بر اساس نیاز بازارکار کشور و مرتبط ساختن این نیرو با اقتصاد و در نهایت به حرکت آوردن چرخه اقتصاد در کشور، هدفی است که رهبری اداره در مشارکت با همکاری شما آنرا تطبیق خواهد کرد؛

۲- استراتژی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی بر چهار اصل: کیفیت، مشارکت مدیریت و آموزش های مادام العمر استوار است؛ من منحیث مسئول این اداره ابراز خورسندی دارم که تمرکز این کنفرانس بر چگونگی رسیدن به این اهداف برگزار گردیده است. خوشبختانه در راستای تطبیق این اهداف دستآوردهای مهم نیز داشته ایم: بطورمثال، تثبیت و انکشاف چارچوب حقوقی اداره منحیث یک واحد مستقل بودجوی؛ تهیه و تدوین استراتیژی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی؛ طرح و تسوید قانون اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی؛ طرح ایجاد پوهنتون علوم کاربردی؛ تجدید نظر بر هفت رشته قابلیت محور؛ آماده کردن طرح بدیل آموزش در هنگام کرونا، ایجاد پورتال معلوماتی و تهیه چندین لایحه و طرزالعمل های کاری در عرصه های مختلف و جلب حمایت های مالی و تخنیکی تمویل کنندگان ملی و بین المللی به منظور حمایت از برنامه های توسعوی وانکشافی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی. همچنان در بخش مدیریت شفاف که شامل طرح اصلاحات سازمانی، ساختار سازمانی، مدیریت مالی، مدیریت منابع بشری، پلانگذاری و نظارت و ارزیابی میشود، نیز دستآورد های قابل ملاحظه وجود دارد. در بخش مشارکت و دسترسی که شامل بلند بردن گروه های مورد هدف از ۲ گروه به ۱۲ گروه می باشد؛ در بخش ساده سازی پروسه های کاری و الکترونیک سازی نیز پیشرفت های صورت گرفته است؛ بیشتر از ۷۲ مرکز تأسیس گردیده و تا پنج سال آینده به ۱۵۴ مرکز خواهد رسید که در آن ۱۲۰ هزار شاگرد تحت تعلیم قرار می گیرند.

۳- با اینکه این کنفرانس در زمان بسیار خوب برگزار گردیده است تا هم از کارکردها گزارش ارایه شود و هم در مورد پلان آینده تدابیر درست سنجیده شود؛ اما اهمیت آن هنگامی چندین برابر می شود که تمامی مسئولین به صورت هماهنگ و با انگیزه در جهت تحقق اهداف استراتژیک اداره تلاش ورزند. تحقق اهداف ما تحقق اهداف آجندای ملی است و تحقق آجندای ملی توسعه و انکشاف پایدار در افغانستان است.

بانوسحر با ابراز خرسندی از برگزاری این کنفرانس، وعده سپرد که رهبری اداره در تلاش است که از هرطریق ممکن و در حدود توانایی های مالی و تخنیکی و در همکاری با رهبری دولت و تمویل کنندگان خارجی، در جهت رفع مشکلات و چالش های گوناگون در عرصه تعلیمات تخنیکی ومسلکی تلاش می کنند؛ وی ابراز داشت: سفرهای که در سال جاری در ولایات داشته ایم، به خوبی نیازمندی ها را درک و در جهت مرفوع ساختن آن سعی می کنیم. وی ضمن آرزوی صلح و آرامش در کشور، ابراز امیدواری کرد که افغانستان در آینده نزدیک، شاهد تحول اساسی درعرصه های اقتصادی باشد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۱۲:۲۲
Background image

جریان آموزش کورس‌های حرفوی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی

دانش‌آموزان برنامه حرفوی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در ولایت بغلان درباره ترمیم موبایل، ترمیم موترسایکل و خیاطی آموزش می‌بینند. برنامه‌های حرفوی یکی از برنامه‌های مهم اداره تعلیمات. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۱۱:۶
Background image

آموزش عملی نصب دروازه‌های فابریکه برق برای محصلین انستیتوت کثیرالرشتوی چک

محصلین انستیتوت کثیرالرشتوی ولسوالی چک ولایت میدان وردگ در یک سیر علمی از چگونگی نصب دروازه‌های فابریکه برق این ولسوالی دیدار کردند. در این دیدار، برای محصلین درباره سب‌ستیشن‌های برق. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۲
Background image

آموزش عملی وسایل برقی در انستیتوت کثیرالرشتوی لغمان

محصلین رشته برق انستیتوت کثیرالرشتوی مرکز ولایت لغمان در یک جلسه درسی پیرامون چگونگی سیم‌پیچی وسایل برقی آموزش دیدند. ازسوی هم استاد رهنما برای آنان درباره انوع سیم‌پیچی به گونه مفصل. . .

BACK TO NEWS