گفت‌وگوی سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی با رییس کمیته ناروی درباره‌ی همکاری میان دو نهاد

media_admin
چهارشنبه ۱۴۰۲/۶/۲۲ - ۱۷:۳
TVETA

مولوی غلام حیدر شهامت، سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی با تاریه مګنوسن واتر دال، رییس عمومی کمیته پناهندگان ناروی در افغانستان دیدار کرد. در این دیدار، درباره‌ی ساحات همکاری میان دو نهاد از جمله بخش زراعت، حمایت از شاگردان نابینا و ناشنوا و حمایت رسانه‌ای از اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی گفت‌وگو شد.

در آغاز این نشست، آقای شهامت درباره‌ی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی صحبت کرد و گفت که این اداره با سابقه صد ساله، دارای بیش از 370 مرکز آموزشی در سراسر کشور است و در این مراکز شاگردان از صنف اول الی چهادهم در بخش فن و حرفه آموزش می‌بینند.

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی اشاره کرد که این اداره برای آموزش نابینایان و ناشنوایان 16 مرکز تعلیمات خاص دارد. او گفت که برای شاگردان نابینا و ناشنوا برخی امکانات از جمله ترانسپورت فراهم است.

آقای شهامت همچنین گفت که اهداف اصلی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی فقرزدایی و تربیه نیروی ماهر برای بازار کار است.

رییس کمیته ناروی نیز درباره‌ی این نهاد صحبت کرد و گفت که تمرکز برنامه‌های کمیته یادشده، به بخش تعلیم و تربیه، زراعت و صحت است.

وی افزود که در گذشته به بخش تعلمیات تخنیکی و مسلکی توجه نشده و اکنون کمیته ناروی علاقه‌مند همکاری با این اداره است.

آقای تاریه مګنوسن واتر دال با اشاره به اهمیت تعلمیات تخنیکی و مسلکی گفت مهم است که جوانان آموزش‌هایی را فراگیرند که نیاز جامعه است و باعث رشد اقتصادی می‌شود.

وی گفت که تلاش می‌کند سطح همکاری با اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی ارتقای یابد و بودجه بیشتر به این اداره اختصاص یابد.

رییس کمیته ناروی در سخنان خود اشاره کرد که بخشی از جوانان از افغانستان به خارج می‌روند و در آنجا با شرایط سخت کار می‌کنند. وی گفت نیاز است که در این زمینه نیز کار و همکاری صورت گیرد تا جوانان مجبور به ترک افغانستان نشوند.

در ادامه آقای شهامت گفت که اهداف اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی و کمیته ناروی مشترکات زیادی دارد و این دو نهاد می‌توانند با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی اضافه کرد که در گذشته به دلیل فساد، به این اداره توجه نشده است و اداره مذکور را کسی در گذشته نمی‌شناخت.

به گفته وی، طی دو سال اخیر با اقدماتی که انجام شده، اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی تا حدی معرفی شده و از تمام اداره‌های آموزشی موفق‌تر عمل کرده است.

آقای شهامت گفت که امسال تنها در بخش ذکور بیش از 30 هزار شاگرد در مراکز تعلیمات تخنیکی و مسلکی جذب شده‌اند.

وی افزود که در زمینه جلوگیری از مهاجرت جوانان هم اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی برخی از اقداماتی را انجام داده است.

 از جمله با مؤسسه «ستی ان افغانستان» که در جرمنی مستقر است، توافق شده که رشته‌های جدید مطابق نیاز بازار کار از جرمنی به افغانستان آورده شود تا زمینه آموزش و اشتغال برای جوانان فراهم گردد.

آقای شهامت گفت که اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی برای حمایت از جوانان مبتکر مرکز نوآوری ایجاد کرده و تاکنون در این مرکز 150 پروژه جدید ثبت شده است.

وی افزود که ساخت نخستین موتر سپورتی افغانستان که به نمایشگاه قطر رفته است، نتیجه حمایت اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی از جوانان خلاق است.

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در بخشی از سخنان خود گفت که این اداره برنامه دارد تا برای ارتقای کیفیت و آموزش نیروی ماهر مطابق نیاز بازار کار، یک انستیتوت نمونه با معیارهای بین‌المللی در کابل بسازد. همچنین ایجاد انستیتوت در بخش صنعت چوب در ولایت کنر از دیگر برنامه‌های آینده اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی است.

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در ادامه خواستار همکاری کمیته ناروی برای فراهم ساختن امکانات صحی و روانی برای شاگردان نابینا و ناشنوا در مراکز تعلیمات خاص شد.

وی گفت که در مراکز تعلیمات خاص شاگردان ذکور و اناث حضور دارند و کمیته ناروی می‌تواند بدون محدودیت با این مراکز کار کند.

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی همچنین خواستار همکاری کمیته ناروی در بخش ایجاد فارم‌های زارعتی در انستیتوت‌های زراعت شد و گفت که بخش عمده آموزش در این انستیتوت‌ها عملی است و از این رو فارم زراعتی نیاز جدی می‌باشد.

آقای شهامت افزود که شماری از انستیتوت‌های اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در بخش تجهیزات و لابراتوار نیاز به همکاری دارد.

وی خواستار همکاری کمیته ناروی در بخش ارتقای ظرفیت استادان رشته زراعت اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی نیز شد.

آقای شهامت گفت که اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در بخش باغداری، زمین‌های زراعتی در اخیتار دارد که در این زمینه نیز امکان همکاری وجود دارد.

رییس کمیته ناروی گفت که فرصت‌های بیشتر همکاری میان این کمیته و اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی وجود دارد.

وی در بخش حمایت از شاگردان مراکز تعلیمات خاص و حمایت از بخش مطبوعات اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی برای آگاهی درباره‌ی اهمیت این اداره، وعده جدی همکاری داد.

رییس کمیته ناروی افزود که تیم‌های فنی دو طرف با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا زمینه همکاری عملی فراهم شود.

در این نشست مولوی غلام سعید احساس، معاون امور تخنیکی و مسلکی نیز گفت که بخش تعلیم جدا از سیاست است و نباید کمک در این زمینه سیاسی باشد.

آقای احساس گفت که نهادهای مختلف‌ کمکی بارها وعده همکاری داده، اما این وعده‌ها کمتر در عمل پیاده شده است.

رییس کمیته ناروی درباره‌ی عملی‌شدن وعده همکاری این کمیته اطمینان داد و گفت که در آینده نزدیک به اسلو سفر خواهد کرد و در آنجا با مقامات ناروی درباره‌ی چگونگی کمک به افغانستان و جلب همکاری بیشتر گفت‌وگو خواهد کرد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۷/۵ - ۱۳:۲۷
Background image

برگزاری جلسه اصلاحی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی

جلسه اصلاحی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی با سخنرانی مولوی سید احمد مدرس و اشتراک کارمندان این اداره برگزار گردید. محترم مولوی سید احمد در این برنامه درسی، پیرامون اهمیت امربالمعروف ونهی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۷/۵ - ۱۱:۲۵
Background image

جریان آموزش های عملی محصلین انستیتوت تخنیکی پروان در مورد لیول کاری

محصلین رشته ساختمانی انستیتوت تخنیکی ولایت پروان طی یک سیر علمی به مرکز این ولایت در مورد ساختمان و لیول کاری ساختمان به شکل عملی آموزش دیدند. استاد رهنما در جریان درس برای محصلین در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۷/۵ - ۱۱:۵
Background image

برگزاری مسابقه سیرت النبیﷺ ازسوی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی

اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی به منظور تجلیل از میلاد پیغمبر بزرگ اسلام مسابقه سیرت النبی برگزار کرد. این برنامه در میان محصلین مراکز تعلیمات تخنیکی و مسلکی برگزار شد و در آن صدها تن. . .

BACK TO NEWS