پیام رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی به مناسبت آغاز سال جدید تعلیمی 1403 ه‌ش

media_admin
چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۱ - ۱۰:۲۹
tveta

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلاةُ والسلام علی سيدالمرسلین وعلی آله واصحابه اجمعين،

هموطنان عزیز!

رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی آغاز سال جدید تعلیمی ۱۴۰۳ ه‌ش را به هموطنان عزیز تهنیت عرض میدارد. امیدواریم که سال گذشته را در فضای امن، خدمت، عبادت و با رضای خداوند (جل جلاله) سپردی کرده باشید و سال جدید تعلیمی ۱۴۰۳ ه‌ش نیز سال پیشرفت آبادی و ترقی در کشور باشد.

طوری که مستحضر هستید افغانستان بعد از سال‌ها جنگ و مداخلات قدرت‌های اشغال‌گر توانسته است که نفس راحت بکشدکشور به سوی پیشرفت روان است و تمام ساحات از جمله علمی، هنری، صنعتی، زراعتی، خدماتی و سایر بخش‌ها قدم‌ مثبت پیشرفت را گذاشته است و این قدم‌ها تا رسیدن به بلندی‌های موفقیت ادامه دارد.

داشتن یک افغانستان مرفه و باثبات یکی از اهداف و آرمان‌های اساسی مردم کشور است. علم، دانش، تخنیک و مسلک از عوامل اساسی رسیدن به این اهداف به حساب میرود.

تاریخ بشر نشان می‌دهد که تعلیم و تربیه به صورت فطری در جوامع بشری وجود داشته است اما علم و دانش در طول تاریخ مراحل پیشرفت و ترقی را پیموده است و  پیشرفت علوم در روند زندگی انسان‌ها نقش بسیار مثبت نیز داشته است که تخنیک و مسلک بخش بزرگ از این تاثیرات را به خود اختصاص داده است.

رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی برای رفع نیازمندی‌های تخنیکی و مسلکی مردم افغانستان به صورت پیگیر و شبانه‌روزی تلاش دارد تا نسل‌های بعدی در کشور با مهارت‌های تخنیکی و مسلکی تربیت شوند روی این ملحوظ اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در سال گذشته تعلیمی ۱۴۰۲ ه‌ش در بخش‌های مختلف دست‌آوردهای ملموسی داشته است که بخش عمده آن قرار ذیل است:

  • نهایی‌سازی پلان استراتیژیک اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی به اساس پالیسی امارت اسلامی افغانستان.
  • جذب حدود ۳۶۰۰۰ تن محصل در ۷۳ رشته در تمامی مراکز آموزشی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی.
  • به اساس تفاهم با وزارت محترم تحصیلات عالی کشور، یک سال تنزیل برای فارغان مراکز تعلیمات تخنیکی و مسلکی رفع شده است و آنان میتوانند بدون تنزیل به تحصیلات شان ادامه دهند.
  • جذب ۲۸۸ تن استاد مسلکی و با تجربه در مراکز آموزشی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی.
  • تهیه طرح آموزش مجاهدین و منظوری مشرتابه؛ به اساس این طرح زمینه فراگیری آموزش برای مجاهدین در سراسر کشور فراهم گردیده است.
  • هیأت رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی برای رسیدگی به مشکلات و معیاری سازی مراکز آموزشی این اداره؛ از تمامی مراکز در سراسر کشور دیدار کرده است.
  • برگزاری نمایشگاه ملی ابتکارات و نوآوری برتر افغانستان؛ در این نمایشگاه بتعداد ۱۲۲۰پروژه از بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته شد.
  • حقوق کادری استادان از۶۰ فيصد به ۱۰۰ فيصد افزایش یافت.
  • برای توزیع زمین رهایشی برای استادان، راهکار تدوین گردیده است.
  • برنامه‌های مختلف ارتقای ظرفیت تحصیلی برای استادان عملی گردیده است.
  • برای بهبود امور کاری، طرح دیجیتل‌سازی اداره آماده شده است.

اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در سال جدید تعلیمی حدود ۱۰۰۰ تن از فارغان ممتاز مراکز آموزشی خويش استخدام می‌کند، در سراسر کشور برای مجاهدین برنامه‌های اداره و مدیریت را آموزش می‌دهد، در سال جدید یک مرکز آموزش تخنیکی با معیارهای جهانی ایجاد می‌کند و با جذب دونرها پلان استراتیژیک پنج ساله خود را عملی می‌سازد.

رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی باور دارد که با ارایه خدمات آموزشی معیاری کشور به خودکفایی نزدیک میشود، نسل‌های بعدی را با عقیده اسلامی و تخنیکی مجهز می‌سازد.

برای رسیدن به این اهداف، رهبری اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی از هموطنان عزیز می‌خواهد تا با درک اهمیت آموزش‌های تخنیکی و مسلکی و عملی‌سازی برنامه‌ها و پلان‌های این اداره، مسئولیت دنیوی و اخروی خود را ادا نموده و ما را همکاری نمايند.

و من الله توفیق

مولوي غلام حیدر شهامت

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹ - ۱۴:۴۱
Background image

شاگردان انستیتوت مسلکی موسهی در مورد مرغ داری به گونه عملی آموزش دیدند

شاگردان صنف دوازدهم لیسه مسلکی موسهی ولایت کابل در مورد ماشین های چوچه کشی به صورت عملی آموزش دیدند. استاد رهنما برای شاگردان در مورد طریقه مصنوعی چوچه کشی مرغ نیز به صورت مفصل توضیحات. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹ - ۱۱:۳
Background image

دیدار سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی با مسئولان اداره عالی تفتیش

الحاج مولوی غلام حیدر شهامت سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی با هیأتی از اداره عالی تفتیش دیدار کرد. این هیأت همه‌ساله ادارات را مورد تفتیش و بازرسی قرار می‌دهند. در آغاز این مراسم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹ - ۹:۵۳
Background image

آموزش عملی شاگردان لیسه کثیر الرشتوی خان‌آباد درباره زنبورداری

شاگردان صنف دوازدهم لیسه کثیر الرشتوی ولسوالی خان‌آباد ولایت کندز در یک سیر به یکی از فارم های زنبور داری مورد پرورش زنبور عسل به گونه عملی آموزش دیدند. استاد رهنما در جریان درس برای. . .

BACK TO NEWS